АБЕТКА БЕЗПЕКИ
Мета: повторити й
закріпити знання правил дорожнього руху; розвивати мислення поведінки на
вулиці та у транспорті.
•
з'ясувати, як учні запам'ятали назви дорожніх знаків;
•
повторити правила поведінки на вулиці й у транспорті;
•
розвивати мислення.
Обладнання: зображення
світлофорчика, дорожніх знаків; малюнки, що зображують різні ситуації на
дорозі, в яких беруть участь діти; роздавальний матеріал -таблиця-тест.
ХІД ЗАХОДУ
Учитель
—
Наближається пора канікул. Ви більше часу будете
проводити на свіжому повітрі. Тому сьогодні ми поговоримо з вами... (Показує на
дошку, де написано: А + Б.)
А — перша літера абетки. З абетки починається грамотна
людина. Без знання літер не прочитаєш слів. А ми з вами ще й навчаємося абетки
дороги, тобто правил безпеки.
А що таке безпека?
Ось і друга буква — Б. Дотримуватися будь-яких правил
необхідно, а на дорозі — обов'язково, інакше трапиться лихо.
Тож
починаймо працювати. А допомагати нам буде: «На
перехресті висить чаклун триокий, але ніколи не дивиться трьома очима відразу».
Що ж це таке? (Світлофор)
—
Для чого
потрібний світлофор? (Допомагати пішоходам правильно переходити проїжджу частину.)
—
А машинам
він потрібний? (Так, він указує, коли можна їхати, а коли потрібно зупинитися.)
—
А знаєте, чому в нього таке ім'я? Слово «світлофор»
складається із двох частин: «світло» і «фор» — від грецьк. «форос» — той, що
несе. Це означає — той, що несе світло, носій світла. Він несе світло трьох
кольорів: червоного, жовтого, зеленого. Ці кольори не випадкові — вони яскраві й
помітні будь-якої погоди.
—
Зеленого світла світлофора пішохід чекає близько 30 с.
Це дуже мало. Але якими страшними вони можуть виявитися, якщо не слухатися
світлофора.
Учитель показує кружечок зеленого кольору — діти
тупотять ногами, кружечок жовтого кольору — ляскають у долоні, кружечок
червоного кольору — тиша.
—
Сьогодні до нас у гості завітав Світлофорчик. Він хоче
поставити вам запитання, адже йому відомо, що ви вже користуєтеся громадським
транспортом.
Запитання світлофорчика
— Де потрібно очікувати
автобуса? (На зупинках.)
— Коли можна починати посадку в
громадський транспорт? (Після зупинки, коли вийдуть пасажири.)
—
Який порядок посадки й виходу із громадського
транспорту? (Входять через задні двері, виходять — через передні. Через передні двері
мають право ввійти інваліди й пасажири з дітьми до 7років.)
—
Як повинні поводитися пасажири в громадському
транспорті? (Не кричати, не штовхатися, поступатися місцем старшим.)
— Чому небезпечно виходити на
проїжджу частину позаду транспортного засобу, що стоїть на зупинці? (Пішохід і водій зустрічного транспорту не бачать одне одного.)
—
Інспектор-регулювальник, який регулює рух, указує,
кому стояти, а кому їхати. Він веде важливу розмову. І щоб брати участь у цій
розмові, необхідно знати язик жестів регулювальника. У руках він тримає смугастий
жезл. Смужки на ньому не прості, вони світяться в темряві, щоб водії й уночі
бачили інспектора.
А ви, діти, розумієте жести регулювальників?
Підведіться, візьміть у руки олівці. Це ваші жезли. Покажіть, як повинен стояти постовий, показуючи червоне світло, жовте, зелене.
Підведіться, візьміть у руки олівці. Це ваші жезли. Покажіть, як повинен стояти постовий, показуючи червоне світло, жовте, зелене.
Запитання Світлофорчика

—
Який транспорт перевозить вантажі? (Вантажівки, самоскиди,
лісовози, панелевози — вантажний транспорт.)
—
А які перевозять продукти? (Фургони «Хліб», цистерни
«Молоко»)
— А які спеціальні машини ви
знаєте? («Швидка допомога», пожежна, міліція)
— Скільки ж машин на дорогах! А
людей! Вони їздять у трамваях, на автобусах, переходять вулицю. Вони стають то
водіями, то пасажирами, то пішоходами.
Для того щоб
рухатися вулицею, необхідно знати абетку міста. У вулиці точна мова — язик
знаків. Дорожня абетка — це дорожні знаки. А на які групи поділяться дорожні
знаки? (Ті, що попереджують, забороняють, пропонують, а також
інформаційно-вказівні, сервісні.)
—
Розподіліть знаки, що лежать на столі, за групами.
Запитання Світлофорчика
—
А для чого ми вивчаємо ці знаки? (Щоб знати ПДР, бути грамотними
пішоходами.)
—
А на які
знаки слід звернути особливу увагу? Вони нам говорять, що небезпечно для життя
й здоров'я. (Заборонні)
Завдання
Світлофорчика
Розберіться в ситуаціях, які тут зображені. Яких
помилок припустилися діти?
(Дітям пропонуються малюнки,
на яких зображені різні дорожні ситуації.)
Я ставлю запитання, а ви, якщо згодні, — відповідайте:
«Це я і всі мої друзі!»
—
Хто з вас у транспорті поступається старшим місцем?
—
Хто з вас мчиться так швидко, що не бачить світлофора?
—
Хто знає, що червоне світло означає — ходу немає?
– А зараз ми перевіримо, якими ви були уважними.
(Діти працюють із роздавальним
матеріалом, заповнюючи таблицю-тест.)
Перевір себе
|
|
1. Найнебезпечніше місце для пішоходів - перехрестя
|
|
2. На тротуарі поруч із проїжджою частиною можна грати з м’ячем
|
|
3. Якщо спізнюєшся на урок, потрібно швидко перебігти дорогу
|
|
4. Необхідно дочекатися, коли автобус від'їде подалі від зупинки, тільки
тоді переходити дорогу
|
|
5. Рухайся по тротуарі, дотримуючись правої сторони
|
|
6. На жовтий сигнал світлофора потрібно стояти
|
Якщо ти згодний, у клітинках став «+», якщо не згодний
«-».
—
Перевіримо, як ви виконали завдання.
—
Які правила ми повторили?
Відповіді. Призначення
дорожніх знаків, значення жестів регулювальника, як повинен поводитися пішохід
на вулиці.
Правила
дорожнього руху в віршах і загадках
СВІТЛОФОР
Як переходиш вулицю,
На розі зупинись
І перш за все уважно
На мене подивись.
Я шлях вкажу надійний,
Де небезпек нема.
Трикольорове око
Я маю недарма.
Нехай воно і мружиться,
Ніколи я не сплю,
З малими дітьми в хованки
Я гратись не люблю.
В роботі я суворий
І стриманий завжди.
Тролейбуси, машини
Біжать сюди й туди.
Дивлюсь червоним оком —
Велю спинитись я,
Одне мені потрібно —
Це витримка твоя.
А блисне жовте око,
Іти не поспішай,
Бо жовтий — не зелений:
Потрапиш під трамвай.
Увага — і зелений
Привітно замигтів.
Він колір найдобріший,
Щасливої путі!
Р. Скучайте
ПІДЗЕМНИЙ ПЕРЕХІД
Я проспект перетинаю,
Зовсім я не поспішаю.
І машини всі мені
Абсолютно не страшні.
Переходом довгим йду я,
Так поважно я крокую.
Можна йти сміливо тут —
Вільний шлях, безпечна
путь.
Не турбуйтеся даремно,
Я — зразковий пішохід.
Знаю я, найкращий, певно,
-
Цей підземний перехід.
ДОРОЖНІ ЗНАКИ
Руху правила єдині,
Їх повинні поважати,
Знати їх усі повинні —
І дорослі, і малята.
Добрий друг наш — знак
дорожній
Ставиться не так собі,
Як подружиться з ним
кожен,
Допоможе він тобі.
Щоб не трапилося всяке,
Шанувати треба знаки.
На дорозі небезпечно,
Тож обачним буть доречно.
Руху правила єдині,
Знати їх усі повинні.
Шануватимуть їх люди —
Скрізь тоді порядок буде!
* * *
Знають діти всі, напевно,
Перехід бува підземний.
Під землею люди йдуть —
І безпечна їхня путь.
Нагорі біжать машини,
Проїжджають безупину,
А внизу йде пішохід —
Дуже зручний перехід.
Він стрічає всіх
привітно,
Навіть вдень горить тут
світло.
* * *
На переході біля
світлофору
Правил дотримуйся дуже
суворо:
Спочатку ліворуч ти
подивись
Немає машин? – То йди, не
барись!
Далі йти теж маєш право!
Як машин немає справа!
* * *
Знає будь-яка дитина:
Йти не можна, де машини.
Тому Коля і Тамара
Йдуть собі по тротуару.
* * *
Тротуари це доріжки,
Ми по них ідемо пішки.
Всі, хто тротуаром
ходить,
Звуться просто –
пішоходи.
* * *
Світлофор потрібен всім:
І дорослим, і малим.
Друзі, він багато може,—
Пішоходам допоможе
Він дорогу перейти
Без лихих пригод в путі.
Блимне лиш червоним оком
—
Нас застерігає строго,
Що не можна крокувати,
Необхідно почекати.
А засвітиться зелене:
І для тебе, і для мене
Шлях відкритий, можна
йти,
Дуже раді я і ти.
ЗАГАДКИ
* * *
Різні скельця є у мене:
Червоне, жовте і зелене.
Можу ними я сказати:
«Йти», «Стояти»,
«Зачекати».
(Світлофор)
* * *
Тротуаром йдуть малята,
Жваві хлопчики й дівчата.
Не кричать і не пустують
–
Дуже ввічливо крокують.
Симпатичні всі на вроду
Наші дітки - …
(Пішоходи)
* * *
Він на вулиці щораз
Оком блимає на нас.
- Зупинися! Підожди!
Терпеливо стій-но!
А тепер, будь ласка, йди
Впевнено й спокійно!
(Світлофор)
* * *
Всім перехожим я моргаю,
Щоб пильно глянули на мене.
Очей же я аж троє маю:
Червоне, жовте і зелене!
(Світлофор)
* * *
Ми побачили з тобою,
Як одною лиш рукою,
Тільки жезла він підняв —
Вантажівку вмить спиняв.
Що ж це за силач такий?
Це, малята, ...
(Постовий)
* * *
Я правдиво вам скажу,
Всім це місце я вкажу.
Друзі, слово честі, -
Де схрестилися дороги,
Рух порядок має строгий –
Там і ..
(Перехрестя)
* * *
Що за коник полосатий
На дорозі коло хати?
«Зебра», кажуть, уляглась
–
Звідкіля вона взялась?
«Зебра» в нас на переході
–
Та чи є така в природі?
(Пішохідна розмітка
«Зебра»)
* * *
На дорозі звір лежить:
Весь у смужку, ніби
спить.
У степу він народився,
А у місті нам згодився.
Цього звіра звати
«зебра»,
В нього є смугасті ребра.
Знає кожний пішохід –
Це безпечний …
(Перехід)
* * *
Хто від нещасть
застерігає,
І нам завжди допомагає
Так, щоб не трапилось
біди,
Усім дорогу перейти?
Для тебе світить і для
мене
Червоне око та зелене.
Вартує завше він, моргає,
Ніколи він не спочиває.
Уранці, вдень, в вечірню
пору
Всі люди вдячні ...
(Світлофору)
* * *
Він по черзі справно
блима
Нам ліхтарними очима
Їх у нього цілих три,
Вони служать не для гри.
Як червоне блисне око,
Нас попереджає строго:
Знає це, напевне, кожний
—
Стій на місці, йти не
можна.
Світло жовте загорілось,
Ще постій, зроби-но
милість,
Приготуйся вирушати,
Та не варто поспішати.
А зелене — добре світло —
Каже: «Йди!» — усім
привітно.
Що ж таке це, малюки?
Відгадайте залюбки!
І сказав хтось із діток:
«Може, це такий грибок?»
Ні! Не гриб це мухомор,—
Це, малята, ...
(Світлофор)
* * *
Стоять вони всі при
дорозі,
Допомогти людині в змозі,
Усюди — близько і далеко,
Надійні сторожі безпеки.
Одні із них нам
сповіщають,
А інші — щось
забороняють,
Попереджають нас завжди,
Аби не трапилось біди.
Вартують на узбіччях
тихо,
Оберігають нас від лиха.
Ти тільки будь уважним
дуже,
Їх слухайся, шановний
друже.
Це знає кожен, знає
всякий —
Слід поважать дорожні ...
(Знаки)
Корисна інформація. Дякую,що поділилися.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалити